Cittaslow wandeling rond(je) Vols (5,5 km)

Routebeschrijving Cittaslow Rond(je) Vols ter ere van Vaals 10 Jaar Cittaslow in 2021! De digitale route kunt u via Visit Zuid-Limburg downloaden.

Download: Cittaslow wandeling Rond(je) Vols (PDF, 229.0 kB)

Routekaart rondje Vols

De bijbehorende wandelkaart is in mei 2021 aan elk huishouden in Vaals uitgedeeld en ligt bij de Cittaslow ambassadeurs en diverse toeristische bedrijven in de gemeente om gratis mee te nemen.
Deze route loopt langs Cittaslow ambassadeurs en bezienswaardigheden in het centrum en buitengebied van Vaals, 5,5 km - route loopt met de klok mee.

ParkerenParkeren Vaals:

• Parkeerplaats 'Sjanes’ bereikbaar via de St. Paulusstraat
  • Parkeergarage AH Beemderlaan
  • Parkeerplaats St. Pauluskerk bereikbaar via de Lindenstraat tegenover huisnummer 3
  • Parkeerplaats Hervormde kerk (Kerkstraat 47),
  • Parkeerplaats Vaalser Strasse (net over de grens in Aken).

Start- eindpuntStartpunt: Voor deze wandeling is gekozen voor een vertrek vanuit het gemeentehuis in Vaals, Von Clermontplein 15, Vaals. U kunt echter de route op elk gewenst moment oppakken.

Wapen gemeente VaalsInfo gemeentehuis: Het huidige gemeentehuis van Vaals is in de 18e eeuw door de Akense lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont als lakenfabriek, woonhuis en kantoor gebouwd. In dit gebouw werd vroeger schapenwol geweven, geperst en geverfd. Terwijl het nu een u-vorm heeft, was het ten tijde van Von Clermont een carré. Voordat de gemeente dit pand voor een symbolisch bedrag in 1979 aankocht, woonden hier vele families en was hier zelfs een jeugdherberg gezeteld.

• Met uw rug naar de kopse kant van het gemeentehuis toe, loopt u links de straat Von Clermontplein omhoog.
  • Net voor de t-splitsing met de Bergstraat/Koperstraat ziet u links de Kopermolen liggen, na de Kopermolen slaat u links af naar de Koperstraat.

Wapen gemeente VaalsInfo Kopermolen: De Kopermolen werd in 1736 gebouwd door Lutheranen uit het Akense. Lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont had vanaf zijn woonhuis, het huidige gemeentehuis, maar een korte weg naar de Kopermolen waar hij de diensten volgde. Tegenwoordig is de Kopermolen een Centrum voor Kunst en Cultuur dat gebruikt wordt voor tentoonstellingen, concerten en gemeentelijke ontvangsten. Loop gerust eens binnen.

• Loop de Koperstraat naar beneden en steek bij het kruispunt met de Lindenstraat/Koningin Julianaplein recht over en vervolg uw weg via de Koperstraat tot aan het volgende kruispunt met de Maastrichterlaan.
  • Sla hier rechts af naar de Maastrichterlaan.

AmbassadeurOp Maastrichterlaan nummer 14 (gelegen aan de rechter kant) bevindt zich de massagesalon van Cittaslow ambassadeur Metta-Phore Massage. Eigenaresse Sandra Janssen staat graag op afspraak voor u klaar om u na of tijdens de wandeling een ontspannende of verkwikkende massage te geven.

• Aan de andere kant van de straat, op het Wilhelminaplein, tegenover Metta-Phore Massage ligt het startpunt van de Wandeling Joods Vaals, uitgezet door Cittaslow ambassadeur Heemkundekring Sankt Tolbert Vaals. U kunt de wandeling van 3,6 km downloaden.
  • Neem na Metta-Phore Massage de eerste straat rechts en loop de Kerkstraat omhoog. Voor u verschijnt de hoogstgelegen katholieke kerk de St. Pauluskerk (212 NAP).
  • Loop langs de kerk de Kerkstraat verder omhoog. U loopt nu trouwens ook een stuk van de Historische stadswandeling van Vaals. Deze mooie wandeling van 6,3 km is zeker ook de moeite waard.
  • Neem de eerste straat links, dit is de Akenerstraat. Hier ziet u aan het eind van de Nederlandse kant van deze straat aan de rechterkant het kleinste museum van Nederland: De Klèng Wach.

Wapen gemeente VaalsInfo Klèng Wach: Dit voormalige douanekantoortje van ca. 1890 is door de Cittaslow ambassadeur Heemkundekring Sankt Tolbert ingericht met interessante foto's, kaarten en grensstenen. Het staat precies op de grens van Nederland met Duitsland. De grote grenssteen geeft de grens van het Aachener Reich aan.

• Na een kijkje door het raam loopt u de Akenerstraat terug naar de Kerkstraat waar tegenover u de hoogstgelegen Hervormde Kerk van Nederland staat (217 NAP).
  • Sla bij het einde van de Akenerstraat links af naar de Tentstraat.
  • Volg de Tentstraat en steek bij de kruising met de Bosstraat/Gemmenicherweg recht over en volg de Tentstraat tot aan de t-splitsing met de Nieuwe Hertogenweg/Randweg.
  • Bij de t-splitsing van de Nieuwe Hertogenweg/Randweg steekt u het rechter zebrapad over en vervolgt u uw weg via de onverharde weg links naast het kerkhof. Hier ligt de Joodse, protestantse en algemene begraafplaats van de gemeente Vaals.

AmbassadeurVolg de Linderweg/A Gen Ling tot aan de verharde weg. Hier ziet u scherp links achter u Cittaslow ambassadeur Landcafé Hoeve De Linde, Hoeve de Linde en Voor de Vormen liggen (Schuttebergsweg 5). Wellicht hebt u al zin in een verkwikkende pauze met een prachtig uitzicht op de boomgaarde! Direct tegenover het Landcafé Hoeve de Linde liggen de vakantiewoningen van Hoeve de Linde en bevindt zich Cittaslow ambassadeur Aandacht Inspireren & ont-wikkelen.

• Loop na uw pauze terug naar de verharde weg en rechtdoor naar het kruispunt met de Schuttebergsweg/Meelenbroekerweg. Sla rechts af naar de Schuttebergsweg. Let s.v.p. op voor het verkeer.
  • Aan het einde van de Schuttebergsweg ziet u aan de linker kant Kasteel Vaalsbroek liggen. Sla hier rechts af en loop de straat Eschberg aan de rechter kant via het wandelpad omhoog.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Vaalsbroek: Kasteel Vaalsbroek heeft in de loop der jaren vele eigenaren gehad. In 1420 was het landgoed eigendom van de heren van Vaelsbroich. In 1761 kocht lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont het kasteel waar hij zijn eerste lakenfabriek in Vaals vestigde. Het bleef tot 1824 eigendom van de familie Von Clermont. Tegenwoordig is het kasteel de backdrop voor huwelijks- en andere feesten en kan men hier in de bijgebouwen in de moderne kamers van de hotelketen Bilderberg overnachten.

• Net voor de t-splitsing met de Randweg ziet u links een bushokje staan. Steek na het bushokje bij de oversteekplaats (let op: geen zebrapad) de straat over en loop over het paadje dat direct achter het bushokje de heuvel op leidt.
  • Loop het pad omhoog en neem het eerste pad rechts. Loop dit pad omhoog, u ziet hier ijzeren relings aan weerskanten van het pad, tot aan de houten brug.
  • Loop over de brug tot aan de verharde weg en sla bij de Landweg links af.
  • Sla de eerste straat rechts af naar de Groenzandweg en neem dan weer de eerste links. Dit is De Lange Akker.
  • Sla bij de t-splitsing met de Ceresstraat links af. Sla hierna de tweede straat rechts af, dit is de Wolfskuilenweg.
  • Volg de Wolfskuilenweg naar beneden totdat u aan de rechter kant bij voetgangershekken komt. Loop door deze hekken en volg de Wolfskuilenweg over de rode klinkers verder naar beneden tot aan de Bloemendalstraat.
  • Sla bij de kruising met de Bloemendalstraat rechts af. U loopt nu langs Kasteel Bloemendal.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Bloemendal: Kasteel Bloemendal werd als buitenverblijf voor de Akense lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont gebouwd. Nadat het 'huis' door de zwakke economie tijdens de Franse revolutie rap van eigenaren wisselde, wordt het 'huis' uiteindelijk door de Akense Stadtrat Joh. Wilh. van Lommessen aan de religieuze orde Dames du Sacré Coeur geschonken. 130 jaar was dit 'huis' een klooster en kostschool voor rijke jonge vrouwen, onder andere heeft Rose Kennedy hier les gekregen. Nadat de gemeente Vaals een aantal jaren eigenaar van het grote pand was heeft de familie Van der Valk zich over het gebouw ontfermt en het weer in ere hersteld. Een overnachting in dit prachtige gebouw is zeker een aanrader.

AmbassadeurLoop de Bloemendalstraat verder rechtdoor. Op gegeven moment ziet u rechts de Mitterbron en tegenover, aan uw linker kant, het verenigingsgebouw Óp Sankt Tolbert van Cittaslow ambassadeur de Heemkundekring Sankt Tolbert Vaals liggen. Kijk eens voor wetenswaardigheden over Vaals op www.sankttolbert.nl.

Een klein weetje over Óp Sankt Tolbert: Het verenigingsgebouw Óp Sankt Tolbert, dat in eigendom is van de HKK Sankt Tolbert Vaals, ligt in het linker gedeelte van een uniek gebouw: de Hoeve St. Adalbert. Deze oorspronkelijke herenhoeve van het St. Adelbertstift uit Aken Burtscheid is in 1041 door Hendrik III geschonken aan zijn nicht Irmingard. In de akte wordt Vaals voor het eerst formeel genoemd waardoor dit jaartal wordt beschouwd als het geboortejaar van Vaals.

• Bij het volgende kruispunt met de Bosstraat steekt u recht over naar de straat Von Clermontplein.

Voor u ziet u reeds het gemeentehuis van Vaals liggen, het start- en eindpunt van deze wandeling. Wij hopen dat u heeft genoten van deze mooie wandeling!

Heeft u op- of aanmerkingen over deze route (-beschrijving), laat het ons gerust weten via cittaslow@vaals.nl.