Cittaslow wandeling rond(je) Jemèngde (25km)

Routebeschrijving Cittaslow Rond(je) jemèngde ter ere van Vaals 10 Jaar Cittaslow in 2021! De digitale route kunt u via Visit Zuid-Limburg downloaden.

Download: Cittaslow wandeling Rond(je) Jemèngde (PDF, 281.0 kB)

Routekaartje Rondje Jemengde

De bijbehorende wandelkaart is in mei 2021 aan elk huishouden in Vaals uitgedeeld en ligt bij de Cittaslow ambassadeurs en diverse toeristische bedrijven in de gemeente om gratis mee te nemen.
Deze route loopt langs alle Cittaslow ambassadeurs en bezienswaardigheden in de gemeente Vaals, 25 km - route loopt met de klok mee.

ParkerenParkeren Vaals:

• Parkeerplaats 'Sjanes bereikbaar via de St. Paulusstraat
  • Parkeergarage AH Beemderlaan
  • Parkeerplaats St. Pauluskerk bereikbaar via de Lindenstraat tegenover huisnummer 3
  • Parkeerplaats Hervormde kerk (Kerkstraat 47)
  • Parkeerplaats Vaalser Strasse (net over de grens in Aken)
  • Parkeerplaats tegenover het restaurant Lodge (Epenerbaan 1, Vaals)

ParkerenParkeren Holset:

• Parkeerplaats naast de St. Lambertskerk (Holset 64)

ParkerenParkeren Lemiers:

• Naast de Catharinakerk (Lemiers-Rijksweg 83/Oud Lemiers)

ParkerenParkeren Vijlen:

• Parkeerplaats naast Hotel Café Restaurant Cuba Libre (Mamelisserweg 16-18)
  • Parkeerplaats tegenover Hotel Vijlerhof (Hilleshagerweg 2)
  • Parkeerterrein de Koel aan de Pastorijweg
  • Parkeerplaats aan de Zevenwegen
  • Parkeerplaats tegenover Restaurant Buitenlust (Camerig 11, kruising Epenerbaan/Camerig/Groenenweg) en rechter parkeerplaats tegenover Camping Rozenhof (Camerig 12).

Start- eindpuntStartpunt: Voor deze wandeling is gekozen voor een vertrek vanuit het gemeentehuis in Vaals, Von Clermontplein 15, Vaals. U kunt echter de route op elk gewenst moment oppakken.

Wapen gemeente VaalsInfo gemeentehuis: Het huidige gemeentehuis van Vaals is in de 18e eeuw door de Akense lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont als lakenfabriek, woonhuis en kantoor gebouwd. In dit gebouw werd vroeger schapenwol geweven, geperst en geverfd. Terwijl het nu een u-vorm heeft, was het ten tijde van Von Clermont een carré. Voordat de gemeente dit pand voor een symbolisch bedrag in 1979 aankocht, woonden hier vele families en was hier zelfs een jeugdherberg gezeteld.

• Met uw rug naar de kopse kant van het gemeentehuis toe, loopt u links de straat Von Clermontplein omhoog.
  • Net voor de t-splitsing met de Bergstraat/Koperstraat ziet u links de Kopermolen liggen, na de Kopermolen slaat u links af naar de Koperstraat.

Wapen gemeente VaalsInfo Kopermolen: De Kopermolen werd in 1736 gebouwd door Lutheranen uit het Akense. Lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont had vanaf zijn woonhuis, het huidige gemeentehuis, maar een korte weg naar de Kopermolen waar hij de diensten volgde. Tegenwoordig is de Kopermolen een Centrum voor Kunst en Cultuur dat gebruikt wordt voor tentoonstellingen, concerten en gemeentelijke ontvangsten. Loop gerust eens binnen.

• Loop de Koperstraat naar beneden en steek bij het kruispunt met de Lindenstraat/Koningin Julianaplein recht over en vervolg uw weg via de Koperstraat tot aan het volgende kruispunt met de Maastrichterlaan.
  • Sla hier rechts af naar de Maastrichterlaan.

AmbassadeurOp Maastrichterlaan nummer 14 (gelegen aan de rechter kant) bevindt zich de massagesalon van Cittaslow ambassadeur Metta-Phore Massage. Eigenaresse Sandra Janssen staat graag op afspraak voor u klaar om u na of tijdens de wandeling een ontspannende of verkwikkende massage te geven.

• Aan de andere kant van de straat, op het Wilhelminaplein, tegenover Metta-Phore Massage ligt het startpunt van de Wandeling Joods Vaals, uitgezet door Cittaslow ambassadeur Heemkundekring Sankt Tolbert Vaals. U kunt de wandeling van 3,6 km downloaden.
  • Neem na Metta-Phore Massage de eerste straat rechts en loop de Kerkstraat omhoog. Voor u verschijnt de hoogstgelegen katholieke kerk de St. Pauluskerk (212 NAP).
  • Loop langs de kerk de Kerkstraat verder omhoog. U loopt nu trouwens ook een stuk van de Historische stadswandeling van Vaals. Deze mooie wandeling van 6,3 km is zeker ook de moeite waard.
  • Neem de eerste straat links, dit is de Akenerstraat. Hier ziet u aan het eind van de Nederlandse kant van deze straat aan de rechterkant het kleinste museum van Nederland: De Klèng Wach.

Wapen gemeente VaalsInfo Klèng Wach: Dit voormalige douanekantoortje van ca. 1890 is door de Cittaslow ambassadeur Heemkundekring Sankt Tolbert ingericht met interessante foto's, kaarten en grensstenen. Het staat precies op de grens van Nederland met Duitsland. De grote grenssteen geeft de grens van het Aachener Reich aan.

• Na een kijkje door het raam loopt u de Akenerstraat terug naar de Kerkstraat waar tegenover u de hoogstgelegen Hervormde Kerk van Nederland staat (217 NAP).
  • Sla bij het einde van de Akenerstraat links af naar de Tentstraat.
  • Volg de Tentstraat en steek bij de kruising met de Bosstraat/Gemmenicherweg recht over en volg de Tentstraat tot aan de t-splitsing met de Nieuwe Hertogenweg/Randweg.
  • Bij de t-splitsing van de Nieuwe Hertogenweg/Randweg steekt u het rechter zebrapad over en vervolgt u uw weg via de onverharde weg links naast het kerkhof. Hier ligt de Joodse, protestantse en algemene begraafplaats van de gemeente Vaals.

AmbassadeurVolg de Linderweg/A Gen Ling tot aan de verharde weg. Hier ziet u scherp links achter u Cittaslow ambassadeur Landcafé Hoeve De Linde, Hoeve de Linde en Voor de Vormen liggen (Schuttebergsweg 5). Wellicht hebt u al zin in een verkwikkende pauze met een prachtig uitzicht op de boomgaarde! Direct tegenover het Landcafé Hoeve de Linde liggen de vakantiewoningen van Hoeve de Linde en bevindt zich Cittaslow ambassadeur Aandacht Inspireren & ont-wikkelen.

• Loop na uw pauze terug naar de verharde weg en rechtdoor naar het kruispunt met de Schuttebergsweg/Meelenbroekerweg. Sla rechts af naar de Schuttebergsweg. Let s.v.p. op voor het verkeer.
  • Aan het einde van de Schuttebergsweg ziet u aan de linker kant Kasteel Vaalsbroek liggen. Sla hier rechts af en loop de straat Eschberg aan de rechter kant via het wandelpad omhoog.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Vaalsbroek: Kasteel Vaalsbroek heeft in de loop der jaren vele eigenaren gehad. In 1420 was het landgoed eigendom van de heren van Vaelsbroich. In 1761 kocht lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont het kasteel waar hij zijn eerste lakenfabriek in Vaals vestigde. Het bleef tot 1824 eigendom van de familie Von Clermont. Tegenwoordig is het kasteel de backdrop voor huwelijks- en andere feesten en kan men hier in de bijgebouwen in de moderne kamers van de hotelketen Bilderberg overnachten.

• Loop via de onverharde weg in richting van het kasteel. Sla net voor de ingang rechts af en sla bij de straat links af. U moet nu een klein stukje over de weg Vaalsbroek lopen. Sla de tweede straat links af, dit is de Lange Bosweg.
  • Volg de Lange Bosweg en steek de Epenerbaan recht over om het verharde pad naar boven te volgen. Dit wandelpad heet ook Lange Bosweg. Houdt bij het oversteken s.v.p. rekening met het verkeer!
  • Loop het pad omhoog en steek bij het restaurant Lodge de straat Epenerbaan over.

ParkerenHier ligt de parkeerplaats tegenover het restaurant Lodge, Epenerbaan 1, Vaals.

• Het wandelpad bevindt zich aan de linker kant van de Epenerbaan. Hier ziet u links de grafheuvels uit de Bronstijd en daarnaast een kunstwerk van Vaalsenaar Anneke Eussen.
  • U volgt de Epenerbaan ca. 2,5 km tot aan de bocht waar de Epenerbaan scherp naar links afbuigt. U bent nu aan het kruispunt met de Zevenwegenweg aangekomen.
  • Steek de weg over.

ParkerenDe parkeerplaats Zevenwegen ligt hier voor u aan de linker kant.

• Loop de Zevenwegenweg ca. 30 meter rechtdoor tot u bij een grote eik met een kruis aankomt. Loop hier het middelste wandelpad naar beneden tot aan de geasfalteerde weg, de Epenerbaan.
  • Steek schuin rechts over richting Cottessen 14 en loop dit onverharde pad naar beneden.

AmbassadeurNet voordat u bij de geasfalteerde weg aankomt, ziet u links naast u de Cittaslow ambassadeur Paradijsvogels Groepsverblijven en Activiteitencentrum Buitenbezig liggen.

• Sla rechts af en loop de geasfalteerde weg, Belletterweg, naar boven.
  • Net voor de Epenerbaan slaat u links de onverharde weg Camerig in die leidt naar de Lingbergweg.
  • Nadat u door het gehucht bent gelopen slaat u aan de volgende t-splitsing links af, hier ziet u aan de rechter kant een blauw paaltje staan.
  • De verharde weg wordt snel een holle weg en na ca. 150 meter, bij het bordje 'Restaurant Rozenhof', loopt u rechts het trappetje omhoog en loopt u langs de wei naar de weg Camerig.

ParkerenU staat nu op het openbare parkeerterrein tegenover Camping Rozenhof, Camerig 12, Vijlen.

AmbassadeurAan de overkant van de weg ziet u Cittaslow ambassadeur Camping de Rozenhof liggen.

• Wellicht wilt u hier of bij Cittaslow ambassadeur Panoramarestaurant Buitenlust, dat de volgende stop is, iets nuttigen en van het mooie uitzicht genieten.
  • Steek Camerig over en loop naar de beklinkerde weg die rechts naast het terras van Camping de Rozenhof ligt. Loop deze weg richting de garages die u voor u ziet liggen. Sla voor de garages rechts af en loop langs de paardenstallen. Houd nu links aan en sla aan het einde van het pad links af.
  • U loopt nu over de lig- en speelweide van de camping. Ga rechtdoor en loop na enkele meters naar het wandelpad dat aan de rechterkant van de wei en naast een lang stuk struiken en bomen ligt.
  • Aan het einde van de rij struiken en bomen slaat u bij het bordje 'Restaurant Rozenhof' rechts af naar het gebetonneerde pad. Loop dit pad naar boven richting de bosrand.
  • Let op: Dit pad wordt ook gebruikt door mountainbikers die hier met hoge snelheid omlaag fietsen.
  • Bij het volgende kruispunt steekt u recht over. U ziet links een bosje liggen en rechts een weide.
  • Let op: Ook dit pad wordt ook door mountainbikers gebruikt.
  • Bij het volgende kruispunt slaat u rechts af. Voor u ziet u een slagboom met links en rechts gele paaltjes. U volgt nu het pad dat achter de slagboom ligt.

AmbassadeurU volgt dit pad gelegen aan de bosrand met rechts de wei totdat u bij het gebouw van Cittaslow ambassadeur Restaurant Buitenlust aangekomen bent. Om naar het terras te komen, loopt u het paadje via de wegversmalling naar beneden.

• Geniet hier van heerlijke lokale gerechten en dranken met een prachtig uitzicht vanaf het terras.

ParkerenDe parkeerplaats ligt tegenover Restaurant Buitenlust aan de kruising Epenerbaan/Camerig/Groenenweg.

• Loop na uw welverdiende pauze het wandelpad weer omhoog, loop langs de wegversmalling en neem dan het eerste pad rechts dat gekenmerkt is door een geel paaltje.
  • Loop dit hobbelige pad omhoog tot aan de verharde weg. Steek de Groenenweg recht over en loop het pad achter de slagboom verder omhoog. Ook hier is het pad gekenmerkt door een geel paaltje. Let bij het oversteken s.v.p. op het verkeer.
  • Bij het volgende kruispunt waar u rechts voor u een afgekapt bos ziet liggen slaat u links af waarbij u het gele wandelpad verlaat. Volg dit pad naar boven.
  • Boven aangekomen houd rechts aan en laat het linker pad links liggen. Steek bij het volgende kruispunt ook recht over en volg deze grotere bosweg tot aan de Groenenweg.
  • Steek de Groenenweg recht over en vervolg het pad achter de slagboom. Let ook hier op verkeer van rechts en links.
  • Bij de volgende Y-splitsing neemt u het linker pad dat aan de linker kant is gekenmerkt door een geel-rood paaltje.
  • Sla bij het volgende kruispunt rechts af. Dit kruispunt is gekenmerkt is door een geel paaltje aan de linker kant.
  • Loop nu het kleine heuveltje omhoog en sla na enkele meters bij de volgende t-splitsing rechts af. U bevind zich nu op het Elzetterbospad. U loopt dit pad alsmaar rechtdoor.
  • Bij het volgende kruispunt steekt u recht over. U ziet links en rechts op het kruisende pad rode wandelpaaltjes staan.
  • Bij het volgende kruispunt ziet u scherp links en rechts het ruiterpad liggen. Steek ook hier recht over en blijf op het Elzetterbospad.
  • Net voor het einde van het noordelijke gedeelte van het Elzetterbos komt u bij een groene slagboom aan. Sla hier rechts af waarna u een houten slagboom tegen komt. Volg het pad achter de houten slagboom dat over een wei leidt. Hier bevond zich vroeger de Grindgroeve Elzetterbosch.
  • Na de wei komt u weer op een bospad. Hier slaat u rechts af. Op enkele meters afstand ziet u ziet links voor u een hele grote kei liggen. Voor de grote kei staat een informatiebord over de Grindgroeve Elzetterbosch.
  • Sla bij de grote kei links af en steek recht over het kruispunt. U bent net de gemeentegrens tussen Cittaslow gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals overgestoken.
  • Houd bij de Y-splitsing links aan en volg het pad. Bij de volgende kruising volgt u het grote pad de heuvel omhoog.
  • Op de heuvel houd u links aan en loopt u de heuvel weer af. U wandelt hier langs de bosrand/langs de wei.
  • Houd alsmaar links aan tot aan de geasfalteerde weg, dit is de Rott, en sla hier rechts af.
  • U wandelt nu door een pittoreske buurt vol wijngaarden en ecologische huizen.
  • Steek bij het volgende kruispunt recht over naar de Melleschet.

AmbassadeurVolg de Melleschet tot boven aan de heuvel waar u uitkomt bij Cittaslow ambassadeur Hotel Restaurant Vijlerhof.

AmbassadeurAan de andere kant van het kruispunt ziet u Cittaslow ambassadeur Cuba Libre liggen. De teams van beide restaurants verwennen u graag met lokale en internationale specialiteiten.

ParkerenParkeerplaats tegenover Hotel-restaurant Vijlerhof (Hilleshagerweg 2, Vijlen), parkeerplaats naast Hotel-restaurant Cuba Libre (Mamelisserweg 16-18, Vijlen), parkeerterrein de Koel aan de Pastorijweg in Vijlen.

• Loop na uw welverdiende pauze verder via de Vijlenberg richting Vaals, Epen en Slenaken. Na korte tijd ziet u aan de rechter kant van de straat de St. Martinuskerk al verrijzen.
  • Steek over naar de kerk en loop langs de kerkmuur in richting van de grote poort die naar het kerkhof leidt.
  • Rechts naast de grote poort hangt een informatiebord over de wandeling  'Vijlens verleden', een wandeling van 5,6 km uitgeschreven door de Vijlense Heemkundekring en tevens Cittaslow ambassadeur De Naobere va Viele bij gelegenheid van de viering van Vijlen 1000 Jaar in 2016. De route is via de bordjes te volgen.
  • Tegenover de St. Martinuskerk ligt een pleintje (splitsing Vijlenberg-Borstelkrans) waar de wandeling 'Vijlens Verleden II' start. Deze wandeling is ook door Cittaslow ambassadeur De Naobere va Viele geschreven. Wellicht hebt u zin om deze wandeling van 5,4 km de volgende keer te lopen? U kunt de omschrijving downloaden.
  • Na de poort slaat u direct rechts af naar het voetpad dat naast het huis met nummer 70 loopt. Dit lijkt op een inrit maar is een wandelpad.
  • Achter de schuur neemt u het smalle pad bergaf. Loop door het poortje en sla direct links af.
  • Loop de helling links naast het huis naar beneden naar het volgende draaihekje.

Wapen gemeente VaalsBij het draaihekje staat een tweede infobord over 'Vijlens Verleden'. Als u naar rechts kijk ziet u tegenover u in de bocht het onlangs door de De Noabere va Viele gerestaureerde bakhuisje 'Bakkes i ge Pannes'.

• Na het draaihekje slaat u links af naar de grindweg.
  • Bij de volgende T-splitsing met voor u huisnummer 47A loopt u links naar het wandelpad. U volgt dit pad totdat u weer bij de verharde weg Vijlenberg aankomt.
  • Steek de Vijlenberg over en loop naar rechts. Na ca. 150 meter ziet u links een kleine straat - Hopschet - op een steile heuvel liggen.

AmbassadeurAls u de Hopschet links omhoog loopt (links langs huisnummer 10), vind u op nummer 6 het authentieke vakwerkhuis van de Cittaslow ambassadeur Paradijsvogels-Op de Hopschet.

• Loop terug en sla bij de Hopschet links af. Loop de Hopschet verder omhoog en steek bij het kruispunt met de Pater Gelissenstraat deze straat recht over waarna u op een wandelpad terecht komt dat u naar het gehucht Harles brengt.
  • Na ca. 75 meter loopt u links langs de rood-witte paaltjes en blijft u op het wandelpad dat midden door de wei leidt.
  • U volgt het wandelpad dat dwars door het veld loopt en bij de manege in Harles uitkomt.
  • Bij de manege slaat u rechts af naar een onverharde weg die na een paar meter verhard is.
  • Aan het einde van de weg gaat u bij de t-splitsing links af en vervolgt u Harles verder.
  • Neem de eerste straat rechts richting Harles 12-17.
  • Loop de straat Harles verder totdat de straat in een onverhard pad en dan in een holle weg verandert.
  • U loopt deze holle weg door tot aan de Y-splitsing. Hier neemt u de weg naar links boven, en na ca. 5 meter loopt u verder rechtdoor richting Holset. Het kleine pad links laat u 'links liggen'.
  • De onverharde weg (Schiltweg) wordt bij de huizen een verharde weg. Sla aan het eind van deze weg rechts af naar de hoofdweg Holset.
  • Neem daarna de tweede straat links. U ziet de St. Lambertuskerk aan uw linker kant staan.

ParkerenParkeerplaats ligt naast St. Lambertuskerk Holset (Holset 64).

AmbassadeurTegenover de kerk ligt Cittaslow ambassadeur Herberg 'Oud Holset'. Wellicht wilt u hier pauzeren voor een hapje en een drankje.

AmbassadeurRecht vooruit ziet u Cittaslow ambassadeur Domein Holset liggen. Hier kunt u van lokaal geproduceerde wijnen genieten.

• Sla nu links af langs de geasfalteerde parkeerplaats terug richting de hoofdweg en loop langs de St. Lambertuskerk de straat Holset weer naar beneden.
  • Sla aan de hoofdweg Holset rechts af en steek op gegeven moment over zodat u via het wandelpad langs de straat Holset kunt lopen.
  • Sla links af bij de eerstvolgende mogelijkheid en loop via de straat Oude Akerweg in de richting van Vijlen. Let op het verkeer hier.
  • Sla bij het tweede pad rechts af en wandel via de onverharde weg (de Rindergats) richting Lemiers.
  • Na ca. 500 meter komt u aan bij de Rijksweg. Steek deze drukke straat recht over en loop rechtdoor over de verharde weg dat gekenmerkt is door het bord 'doodlopende straat'.
  • Sla voor het laatste vakwerkhuis rechts af naar het wandelpad. Volg dit pad richting Oud Lemiers en steek bij de Hermansbeek het houten bruggetje over. Volg het onverharde pad en sla bij de weg met keien rechts af. Links en rechts staan een paar huizen.
  • Sla bij de T-splitsing rechts af naar de onverharde weg en sla links af als u bij de geklinkerde weg aan komt. U loopt nu op de straat 'Oud Lemiers'.

ParkerenParkeerplaats ligt naast de Catharinakerk (Lemiers-Rijksweg 83/Oud Lemiers).

• Na een paar honderd meter ligt aan uw linkerkant de Catharinakapel, het oudste zaalkerkje van Nederland. U kunt een rondleiding boeken.

Wapen gemeente VaalsInfo Catharinakapel: De Catharinakapel is waarschijnlijk gebouwd in de 12de eeuw. Het kapelletje is in Romaanse stijl gebouwd en het interieur is door Hans Truijen in 1978 beschilderd in de Cobra stijl. In 2015 heeft de Stichting Catharinakapel Lemiers fondsen verzameld om de muurschilderingen te restaureren om zo het verval van de unieke schilderingen te vertragen.

• Loop na de Catharinakapel rechtdoor en na een paar meter ziet u links een bruggetje dat over de Selzerbeek loopt. Indien u dit pad zou volgen, zou u in het Duitse gedeelte van Oud Lemiers aankomen.
  • U loopt echter rechtdoor en loopt net voor de laatste boerderij van Oud Lemiers rechts het grindpad op. Volg dit wandelpad dat u naar de Rijksweg leidt.
  • Steek de Rijksweg schuin links over (LET OP VERKEER!) en neem het wandelpad dat voor u ligt en gekenmerkt is door een voetgangersbord.
  • Sla bij de T-splitsing links af en volg het wandelpad langs de voetbalvelden tot aan de Oude Akerweg.

Wapen gemeente VaalsTer info: Indien u hier rechts af zou slaan ligt iets verderop, aan de Oude Akerweg 20, aan de linker kant 'A jene Banket' - de vroegere schepenbank van de gemeente Vaals dat tegenwoordig een woonhuis is. De schepenbank van Holset was de hoofdbank voor zowel Einrade als Vaals en Vijlen. De eerste vermelding hiervan stamt uit 1634. De heerlijkheid Holset kwam in 1656 onder bestuur van de Staatste drossaard van 's-Hertogenrade. Vermoed wordt dat in deze periode in Aggene Banket recht werd gesproken.

• U slaat aan de Oude Akerweg echter links af in richting Vaals. Bij het Ruitersportcentrum Otermans loopt u rechtdoor op het wandelpad de heuvel omhoog.
  • Volg de Oude Akerweg alsmaar rechtdoor tot aan de houten brug.
  • U loopt over de brug en loopt verder via de Heuvel die even later de Vaalserhaagweg wordt.
  • Bij het kruispunt steekt u recht over naar de Bloemendalstraat. Hier ziet u aan uw rechter zijde Kasteel Bloemendal liggen.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Bloemendal: Kasteel Bloemendal werd als buitenverblijf voor de Akense lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont gebouwd. Nadat het 'huis' door de zwakke economie tijdens de Franse revolutie rap van eigenaren wisselde, wordt het 'huis' uiteindelijk door de Akense Stadtrat Joh. Wilh. van Lommessen aan de religieuze orde Dames du Sacré Coeur geschonken. 130 jaar was dit 'huis' een klooster en kostschool voor rijke jonge vrouwen, onder andere heeft Rose Kennedy hier les gekregen. Nadat de gemeente Vaals een aantal jaren eigenaar van het grote pand was heeft de familie Van der Valk zich over het gebouw ontfermt en het weer in ere hersteld. Een overnachting in dit prachtige gebouw is zeker een aanrader.

AmbassadeurLoop de Bloemendalstraat verder rechtdoor. Op gegeven moment ziet u rechts de Mitterbron en tegenover, aan uw linker kant, het verenigingsgebouw Óp Sankt Tolbert van Cittaslow ambassadeur de Heemkundekring Sankt Tolbert Vaals liggen. Kijk voor wetenswaardigheden over Vaals op www.sankttolbert.nl.
Info Óp Sankt Tolbert: Het verenigingsgebouw Óp Sankt Tolbert, dat in eigendom is van de HKK Sankt Tolbert, ligt in het linker gedeelte van een uniek gebouw: Hoeve St. Adalbert. Deze oorspronkelijke herenhoeve van het St. Adelbertstift uit Aken Burtscheid is in 1041 door Hendrik III geschonken aan zijn nicht Irmingard. In de akte wordt Vaals voor het eerst formeel genoemd waardoor dit jaartal wordt beschouwd als het geboortejaar van Vaals.

• Bij het volgende kruispunt met de Bosstraat steekt u recht over naar de straat Von Clermontplein.

Voor u ziet u reeds het gemeentehuis van Vaals liggen, het start- en eindpunt van deze wandeling. Wij hopen dat u heeft genoten van deze mooie wandeling!

Heeft u op- of aanmerkingen over deze routebeschrijving, laat het ons gerust weten via cittaslow@vaals.nl.