Cittaslow wandeling rond(je) Viele (13 km)

Routebeschrijving Cittaslow Rond(je) Viele ter ere van Vaals 10 Jaar Cittaslow in 2021! De digitale route kunt u via Visit Zuid-Limburg downloaden.

Download: Cittaslow wandeling Rond(je) Viele (PDF, 211.7 kB)

Routekaartje Rondje Viele

De bijbehorende wandelkaart is in mei 2021 aan elk huishouden in Vaals uitgedeeld en ligt bij de Cittaslow ambassadeurs en diverse toeristische bedrijven in de gemeente om gratis mee te nemen.
Deze route loopt langs Cittaslow ambassadeurs en bezienswaardigheden in het centrum en buitengebied van Vijlen, 13 km - route loopt met de klok mee.

ParkerenParkeren Vijlen:

• Parkeerplaats naast Hotel-restaurant Cuba Libre (Mamelisserweg 16-18)
  • Parkeerplaats tegenover Hotel-restaurant Vijlerhof (Hilleshagerweg 2)
  • Parkeerterrein de Koel aan de Pastorijweg
  • Parkeerplaats aan de Zevenwegen
  • Parkeerplaats tegenover Panoramarestaurant Buitenlust (Camerig 11, kruising Epenerbaan/Camerig/Groenenweg) en rechter parkeerplaats tegenover Camping Rozenhof (Camerig 12).

Start- eindpuntStartpunt: Voor deze wandeling is gekozen voor een vertrek bij Cittaslow ambassadeur Hotel-restaurant Cuba Libre, Mamelisserweg 16-18, Vijlen. U kunt echter de route op elk gewenst moment oppakken.

AmbassadeurMet Cittaslow ambassadeur Hotel-restaurant Cuba Libre in uw rug, loop links over de straat Vijlenberg in de richting van Vaals, Epen en Slenaken. Na korte tijd ziet u aan de rechter kant van de straat de St. Martinuskerk al verrijzen.

• Steek over naar de kerk en loop langs de kerkmuur in richting van de grote poort.
  • Rechts naast de grote poort hangt een informatiebord over de wandeling  'Vijlens verleden', een wandeling van 5,6 km uitgeschreven door de Vijlense Heemkundekring en tevens Cittaslow ambassadeur De Naobere va Viele bij gelegenheid van de viering van Vijlen 1000 Jaar in 2016. De route is via de bordjes te volgen.
  • Tegenover de St. Martinuskerk ligt een pleintje (splitsing Vijlenberg-Borstelkrans) waar de wandeling 'Vijlens Verleden II' start. Deze wandeling is ook door Cittaslow ambassadeur De Naobere va Viele geschreven. Wellicht hebt u zin om deze wandeling van 5,4 km de volgende keer te lopen? U kunt de omschrijving hier downloaden: https://www.noabereviele.nl/corona-pagina.
  • Na de poort slaat u direct rechts af naar het voetpad dat naast het huis met nummer 70 loopt. Dit lijkt op een inrit maar is een wandelpad.
  • Achter de schuur neemt u het smalle pad bergaf. Loop door het poortje en sla direct links af.
  • Loop de helling links naast het huis naar beneden naar het volgende draaihekje.

Wapen gemeente VaalsBij het draaihekje staat een tweede infobord over 'Vijlens Verleden'. Als u naar rechts kijk ziet u tegenover u in de bocht het onlangs door de De Noabere va Viele gerestaureerde bakhuisje 'Bakkes i ge Pannes'.

• Na het draaihekje slaat u links af naar de grindweg.
  • Bij de volgende T-splitsing met voor u huisnummer 47A loopt u links naar het wandelpad. U volgt dit pad totdat u weer bij de verharde weg Vijlenberg aankomt.
  • Steek de Vijlenberg over en loop naar rechts. Na ca. 150 meter ziet u links een kleine straat - Hopschet - op een steile heuvel liggen.

AmbassadeurAls u de Hopschet links omhoog loopt (links langs huisnummer 10), vind u op nummer 6 het authentieke vakwerkhuis van de Cittaslow ambassadeur Paradijsvogels-Op de Hopschet.

• Loop terug naar de Vijlenberg, ga naar links en volg de weg totdat u na ca. 350 meter bij het einde van de bebouwing bent aangekomen. Steek de weg over en sla direct scherp rechts af naar de Groenenweg. Deze geasfalteerde weg leidt u naar beneden.
  • Nadat u rechts de Vijlenstraat ziet liggen, slaat u na ca. 30 meter links af naar de onverharde weg, dit is de Cottesserweg.
  • Volg de Cottesserweg alsmaar rechtdoor en steek bij de koeienoversteekplaats (veerooster) over en vervolg uw weg.
  • Houd links aan bij de Y-splitsing en loop verder over het grote bospad.
  • Sla bij het volgende kruispunt rechts af, en volg het pad achter de slagboom.
  • Loop dit pad omhoog en volg dit pad totdat u aan de verharde weg, de Zevenwegenweg, aankomt.

ParkerenDe parkeerplaats Zevenwegen ligt hier links van u.

• Steek de Zevenwegenweg recht over en loop het middelste pad naar beneden tot aan de geasfalteerde weg, dit is de Epenerbaan.
  • Steek schuin rechts over richting Cottessen 14 en loop dit onverharde pad naar beneden.

AmbassadeurNet voordat u bij de geasfalteerde weg aankomt, ziet u links naast u de Cittaslow ambassadeur Paradijsvogels Groepsverblijven en Activiteitencentrum Buitenbezig liggen.

• Sla rechts af en loop de geasfalteerde weg naar boven.
  • Net voor de Epenerbaan slaat u links de onverharde weg Camerig in die leidt naar de Lingbergweg.
  • Nadat u door het gehucht bent gelopen slaat u aan de volgende t-splitsing links af, hier ziet u aan de rechter kant een blauw paaltje staan.
  • De verharde weg wordt snel een holle weg en na ca. 150 meter, bij het bordje 'Restaurant Rozenhof', loopt u rechts het trappetje omhoog en loopt u langs de wei naar de weg Camerig.

ParkerenU staat nu op het openbare parkeerterrein tegenover Camping Rozenhof, Camerig 12, Vijlen.

AmbassadeurAan de overkant van de weg ziet u Cittaslow ambassadeur Camping de Rozenhof liggen.

• Wellicht wilt u hier of bij Cittaslow ambassadeur Panoramarestaurant Buitenlust, dat de volgende stop is, iets nuttigen en van het mooie uitzicht genieten.
  • Steek Camerig over en loop naar de beklinkerde weg die rechts naast het terras van Camping de Rozenhof ligt. Loop deze weg richting de garages die u voor u ziet liggen. Sla voor de garages rechts af en loop langs de paardenstallen. Houd nu links aan en sla aan het einde van het pad links af.
  • U loopt nu over de lig- en speelweide van de camping. Ga rechtdoor en loop na enkele meters naar het wandelpad dat aan de rechterkant van de wei en naast een lang stuk struiken en bomen ligt.
  • Aan het einde van de rij struiken en bomen slaat u bij het bordje 'Restaurant Rozenhof' rechts af naar het gebetonneerde pad. Loop dit pad naar boven richting de bosrand.
  • Let op: Dit pad wordt ook gebruikt door mountainbikers die hier met hoge snelheid omlaag fietsen.
  • Bij het volgende kruispunt steekt u recht over. U ziet links een bosje liggen en rechts een weide.
  • Let op: Ook dit pad wordt ook door mountainbikers gebruikt.
  • Bij het volgende kruispunt slaat u rechts af. Voor u ziet u een slagboom met links en rechts gele paaltjes. U volgt nu het pad dat achter de slagboom ligt.

AmbassadeurU volgt dit pad gelegen aan de bosrand met rechts de wei totdat u bij het gebouw van Cittaslow ambassadeur Panoramarestaurant Buitenlust aangekomen bent. Om naar het terras te komen, loopt u het paadje via de wegversmalling naar beneden.

• Geniet hier van heerlijke lokale gerechten en dranken met een prachtig uitzicht vanaf het terras.

ParkerenDe parkeerplaats ligt tegenover Panoramarestaurant Buitenlust aan de kruising Epenerbaan/Camerig/Groenenweg.

• Loop na uw welverdiende pauze het wandelpad weer omhoog, loop langs de wegversmalling en neem dan het eerste pad rechts dat gekenmerkt is door een geel paaltje.
  • Loop dit hobbelige pad omhoog tot aan de verharde weg. Steek de Groenenweg recht over en loop het pad achter de slagboom verder omhoog. Ook hier is het pad gekenmerkt door een geel paaltje. Let bij het oversteken svp. op het verkeer.
  • Bij het volgende kruispunt waar u rechts voor u een afgekapt bos ziet liggen slaat u links af waarbij u het gele wandelpad verlaat. Volg dit pad naar boven.
  • Boven aangekomen houd rechts aan en laat het linker pad links liggen. Steek bij het volgende kruispunt ook recht over en volg deze grotere bosweg tot aan de Groenenweg.
  • Steek de Groenenweg recht over en vervolg het pad achter de slagboom. Let ook hier op verkeer van rechts en links.
  • Bij de volgende Y-splitsing neemt u het linker pad dat aan de linker kant is gekenmerkt door een geel-rood paaltje.
  • Sla bij het volgende kruispunt rechts af. Dit kruispunt is gekenmerkt is door een geel paaltje aan de linker kant.
  • Loop nu het kleine heuveltje omhoog en sla na enkele meters bij de volgende T-splitsing rechts af. U bevind zich nu op het Elzetterbospad. U loopt dit pad alsmaar rechtdoor.
  • Bij het volgende kruispunt steekt u recht over. U ziet links en rechts op het kruisende pad rode wandelpaaltjes staan.
  • Bij het volgende kruispunt ziet u scherp links en rechts het ruiterpad liggen. Steek ook hier recht over en blijf op het Elzetterbospad.
  • Net voor het einde van het noordelijke gedeelte van het Elzetterbos komt u bij een groene slagboom aan. Sla hier rechts af waarna u een houten slagboom tegen komt. Volg het pad achter de houten slagboom dat over de wei leidt. Hier bevond zich vroeger de Grindgroeve Elzetterbosch.
  • Na de wei komt u weer op een bospad. Hier slaat u rechts af. Op enkele meters afstand ziet u ziet links voor u een hele grote kei liggen. Voor de grote kei staat een informatiebord over de Grindgroeve Elzetterbosch.
  • Sla bij de grote kei links af en steek recht over het kruispunt. U bent net de gemeentegrens tussen Cittaslow gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals overgestoken.
  • Houd bij de Y-splitsing links aan en volg het pad. Bij de volgende kruising volgt u het grote pad de heuvel omhoog.
  • Op de heuvel houd u links aan en loopt u de heuvel weer af. U wandelt hier langs de bosrand/langs de wei.
  • Houd alsmaar links aan tot aan de geasfalteerde weg, dit is de Rott, en sla hier rechts af.
  • U wandelt nu door een pittoreske buurt vol wijngaarden en ecologische huizen.Steek bij het volgende kruispunt recht over naar de Melleschet.

AmbassadeurVolg de Melleschet tot boven aan de heuvel waar u uitkomt bij Cittaslow ambassadeur Hotel-restaurant Vijlerhof.

AmbassadeurAan de andere kant van het kruispunt ziet u Cittaslow ambassadeur Hotel-restaurant Cuba Libre liggen. Dit is het start- en eindpunt van uw wandeling. De teams van beide restaurants verwennen u graag met lokale en internationale specialiteiten. Wij hopen dat u heeft genoten van deze mooie wandeling!

Heeft u op- of aanmerkingen over deze routebeschrijving, laat het ons gerust weten via cittaslow@vaals.nl.