Cittaslow wandeling rond(je) Lemieësj

Routebeschrijving Cittaslow Rond(je) Lemieësj ter ere van Vaals 10 Jaar Cittaslow in 2021! De digitale route kunt u via Visit Zuid-Limburg downloaden.

Download: Cittaslow wandeling Rond(je) Lemieësj (PDF, 256.9 kB)

Routekaart rondje Lemiers

De bijbehorende wandelkaart is in mei 2021 aan elk huishouden in Vaals uitgedeeld en ligt bij de Cittaslow ambassadeurs en diverse toeristische bedrijven in de gemeente om gratis mee te nemen.

Deze route loopt langs Cittaslow ambassadeurs en bezienswaardigheden in Lemiers en Holset, 8 km - route loopt tegen de klok in.

ParkerenParkeren Lemiers: Naast de Catharinakerk (Lemiers-Rijksweg 83/Oud Lemiers)
Parkeren Holset: Parkeerplaats naast de St. Lambertskerk (Holset 64)

Start- eindpuntStartpunt: Voor deze wandeling is gekozen voor een vertrek vanuit de Catharinakerk, Lemiers-Rijksweg 83, Lemiers. U kunt echter de route op elk gewenst moment oppakken. Hier start overigens ook de 'Historische route door Lemiers, Holset en Harles', uitgezet door Cittaslow ambassadeur Heemkundekring De Auw Kapel Lemiers b.g.v. hun 10-jarig jubileum in 2014. Deze wandeling kunt u downloaden.

• U begint uw wandeling bij de parkeerplaats aan de rechter zijde van de Catharinakerk. Met uw rug naar de Rijksweg loopt u de straat Oud Lemiers naar beneden. De geklinkerde weg wordt op gegeven moment een doodlopende geasfalteerde weg. Loop rechtdoor over deze geasfalteerde weg en sla bij de eerste mogelijkheid bij het bord Oud Lemiers 8A t/m 8 F, 8 H, 8K en 8M links af. Dit is weg met keien.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Jen Hoes: Net voordat u links afslaat ziet u rechts voor u het kasteel Jen Hoes liggen. Het kasteel is gesticht op de restanten van een middeleeuwse burcht. Het oudste deel van het huis is een vierkante waterburcht met een toren uit de 15e eeuw en gebouwd op de fundamenten van een motte uit de 12e eeuw, waarvan de kelders met tongewelven zijn overgebleven. In 1640 werd het kasteel aan de zuidzijde uitgebreid met drie smalle vleugels om een kleine patio.

• Aan het einde van de weg sla links af naar het onverharde pad. De Hermansbeek stroomt hier aan uw rechter kant. Steek het houten bruggetje over en vervolg het pad tot aan de grote straat - Lemiers Rijksweg.
  • Steek de Rijksweg recht over (LET OP HET VERKEER!) en loop rechtdoor de onverharde weg op. Steek de verharde weg (Harles) recht over en vervolg uw weg over het onverharde pad c.q. de holle weg.
  • Bij de volgende splitsing slaat u links af en loopt u de heuvel af richting Holset.
  • Deze onverharde weg (Schiltweg) wordt bij de huizen een verharde weg. Sla aan het eind van deze weg rechts af naar de hoofdweg Holset.
  • Neem daarna de tweede straat links. U ziet de St. Lambertuskerk Holset aan uw linker kant staan.
  • Parkeerplaats ligt naast St. Lambertuskerk Holset (Holset 64).

AmbassadeurTegenover de kerk ligt Cittaslow ambassadeur Restaurant Herberg Oud Holset (Holset 54). Wellicht wilt u hier even pauzeren voor een hapje en een drankje.

AmbassadeurWanneer u uit Restaurant Herberg Oud Holset komt, sla rechts af. U loopt dan recht op Cittaslow ambassadeur Domein Holset af. Hier kunt u van lokaal geproduceerde wijnen genieten.

• Verlaat het dorp via de straat Ulengats die rechts langs Domein Holset ligt. Hier ziet u links de wijngaarden van Domein Holset liggen.
  • Ga met de weg mee die na een flauwe bocht Weijerweg heet. Net voor de boerderij ziet u links de Frankenhofmolen liggen. Vroeger diende deze watermolen als korenmolen, tegenwoordig biedt Beaujean Vacances hier overnachtingsmogelijk-heden aan.
  • Loop de Weijerweg verder rechtdoor tot u aan de T-splitsing met de Eschberg komt. Steek recht over en loop u via het voetpad naar rechts richting Kasteel Vaalsbroek.

Wapen gemeente VaalsInfo Kasteel Vaalsbroek: Kasteel Vaalsbroek heeft in de loop der jaren vele eigenaren gehad. In 1420 was het landgoed eigendom van de heren van Vaelsbroich. In 1761 kocht lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont het kasteel waar hij zijn eerste lakenfabriek in Vaals vestigde. Het bleef tot 1824 eigendom van de familie von Clermont. Tegenwoordig is het kasteel de backdrop voor huwelijks- en andere feesten en kan men hier in de bijgebouwen in de moderne kamers van Bilderberg overnachten.

• Sla net voor Kasteel Vaalsbroek links af naar de Schuttebergsweg en loop de weg omhoog tot aan het kruispunt met de Meelenbroekerweg. Let s.v.p. op het verkeer!

AmbassadeurBij het kruispunt slaat u links af naar Cittaslow ambassadeur Landcafé Hoeve De Linde, Hoeve de Linde en Voor de Vormen (Schuttebergsweg 5).
Wellicht hebt u al zin in een verkwikkende pauze met een prachtig uitzicht op de boomgaarde! Direct tegenover het Landcafé Hoeve de Linde liggen de vakantiewoningen van Hoeve de Linde en bevindt zich Cittaslow ambassadeur Aandacht Inspireren & ont-wikkelen.

• Na een verfrissend hapje en drankje loopt u het erf af en slaat u scherp rechts het pad de Linderweg/A Gen Ling in.
  • U loopt ca. 400 meter over deze mooie holle weg waarna u bij de appelgaarden links de trappetjes omhoog loopt. Het pad loopt tussen beukenhagen in en brengt u terug naar de straat Eschberg.
  • Steek de Eschberg bij de oversteekplaats over en vervolg uw weg over het verharde wandelpad. Loop hier alsmaar rechtdoor waarbij u aan uw linker kant de huisjes van Landal Hoog Vaals ziet liggen.
  • Steek bij de ingang van vakantiepark Landal Hoog Vaals recht over en volg het wandelpad omhoog. U loopt nu parallel aan de parkeerplaats van het vakantiepark dat links van u ligt.
  • Sla bij de T-splitsing links af en loop het wandelpad de Oude Akerweg naar beneden. U ziet hier het begroeide dak van de brandweerkazerne post Vaals aan uw rechter kant liggen.
  • Volg dit pad (Oude Akerweg) alsmaar rechtdoor. Het geasfalteerde paadje wordt bij het Ruitersportcentrum Otermans/kruising Schuurmolenweg een geasfalteerde weg.
  • Volg de Oude Akerweg rechtdoor en sla na de Schuurmolenweg bij de eerstvolgende mogelijkheid rechts af naar het wandelpad dat langs de voetbalvelden ligt. Volg dit met een voetgangersbord gekenmerkte pad en neem de eerste mogelijkheid rechts om naar de Rijksweg te komen.

Wapen gemeente VaalsTer info: Iets verderop, ligt aan de linker kant aan de Oude Akerweg 20 ‘A jene Banket’ - de vroegere schepenbank van de gemeente Vaals dat tegenwoordig een woonhuis is. De schepenbank van Holset was de hoofdbank voor zowel Einrade als Vaals en Vijlen. De eerste vermelding hiervan stamt uit 1634. De heerlijkheid Holset kwam in 1656 onder bestuur van de Staatste drossaard van 's-Hertogenrade. Vermoed wordt dat in deze periode in Aggene Banket (‘A jene Banket’) recht werd gesproken.

• Steek de Rijksweg recht over (LET OP HET VERKEER!) en neem het wandelpad dat links naast de parkeerplaats van het gebouw met huisnummer 5 ligt. Het pad is gekenmerkt met een voetgangersbord. U loopt hier het heuveltje af richting Oud Lemiers.
  • Verlaat voor de boerderij het wandelpad en loop over de straat verder rechtdoor.
  • Na een paar meter ziet u rechts een bruggetje dat over de Selzerbeek loopt. Indien u dit pad zou volgen, zou u in het Duitse gedeelte van Oud Lemiers aankomen.
  • U loopt echter rechtdoor tot aan de Catharinakapel, het oudste zaalkerkje van Nederland. U kunt een rondleiding boeken.

Wapen gemeente VaalsInfo Catharinakapel: De Catharinakapel is waarschijnlijk gebouwd in de 12de eeuw. Het kapelletje is in Romaanse stijl gebouwd en het interieur is door Hans Truijen in 1978 beschilderd in de Cobra stijl. In 2015 heeft de Stichting Catharinakapel Lemiers fondsen verzameld om de muurschilderingen te restaureren om zo het verval van de unieke schilderingen te vertragen.

• Loop nu verder rechtdoor tot aan de T-splitsing en sla hier links af.

U ziet nu rechts voor u de Catharinakerk liggen, het start- en eindpunt van deze wandeling. Wij hopen dat u heeft genoten van deze mooie wandeling!

Heeft u op- of aanmerkingen over deze routebeschrijving, laat het ons gerust weten via cittaslow@vaals.nl.