Verhuizen naar of binnen Vaals

Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven. Op z'n vroegst kunt u uw verhuizing 4 weken voor uw verhuizing doorgeven. Maar doe dit uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing.

Om de verhuizing voor u te kunnen verwerken hebben wij een getekend (door huurder/ koper en verhuurder/ verkoper) huur of koopcontract nodig.

Verhuizing doorgevenKom langs of bel: 043-3068568

Aanvragen

of in het gemeentehuis tijdens de openingstijden van het Burgerloket. Ook  is het mogelijk om vooraf telefonisch een afspraak in te plannen. Dit kan ook buiten de reguliere openingstijden van het Burgerloket.

Aan het doorgeven van een verhuizing zijn geen kosten verbonden.

Meenemen

• Een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner wanneer u bij iemand gaat inwonen. Vul hiervoor het toestemmingsformulier hoofdbewoner in. Denk hierbij ook aan de kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner.
  • Uw koop- of huurovereenkomst

Goed om te weten

U krijgt schriftelijk een bevestiging thuis van uw verhuizing, nadat de verhuizing verwerkt is.
Bent u getrouwd/ geregistreerd partnerschap, dan mag u voor uw partner en kinderen de  verhuisaangifte doen.

Bent u samenwonend maar niet getrouwd/geen geregistreerd partnerschap, dan moet u beiden aangifte van verhuizing doen.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Op de website van de Rijksoverheid kunt u zien welke instanties dit zijn.

Een auto uit het buitenland meenemen naar Vaals

Als u een auto meeneemt vanuit het buitenland bent u verplicht een Nederlands kenteken voor dit voertuig aan te vragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting. Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.

Als u een Nederlands kenteken wilt aanvragen, neemt u de volgende stappen:

• U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CVO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
  • U laat een  algemene periodieke keuring (apk) uitvoeren. Dit kunt u ook laten doen bij het keuringsstation van de RDW.  Dit is niet nodig bij een auto uit een ander land binnen de Europese Unie met een geldige apk.
  • Na de apk doet u aangifte voor de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Dit kan ook bij het keuringsstation van de RDW. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe en waar u de aangifte bpm nog meer kunt doen.

Klant Contactcentrum

Telefoonnummer: 043-3068568
Telefoonnummer vanuit het buitenland: +31 43 - 3068568

E-mailadres: info@vaals.nl

Of kom langs

Von Clermontplein 15, Vaals

Bekijk de openingstijden en informatie voor het maken van een afspraak op de contactpagina.