Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

Gaat u voor langer dan 8 maanden of misschien definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen. Doe dit tenminste 5 dagen voor de dag van uw vertrek.

Direct regelenKom langs of bel: 043-3068568

Aangifte doen van een verhuizing naar het buitenland is gratis.
U krijgt ter bevestiging een uittreksel van uw verhuizing, als u per gelijke datum vertrekt

Meenemen

• Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Adresgegevens van het nieuw adres in het buitenland.

Goed om te weten

Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de melding ook schriftelijk doen. Dit kan gedaan worden door:

• uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar
  • de curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld

Vertrekt u voor korter dan 8 maanden naar het buitenland en houdt u uw adres in Nederland aan? Dan hoeft u geen aangifte te doen. Wij schrijven u dan niet uit. Het is wel verstandig ons hiervan op de hoogte te stellen.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Op de website van de Rijksoverheid kunt u zien welke instanties dit zijn.