Moeite met betalen van rekeningen?

Als je geen of te weinig geld hebt om rekeningen te betalen, kan de gemeente Vaals je helpen.

Geplaatst op vrijdag 20 mei 2022

De melders van betalingsachterstanden, zoals zorgverzekeraars, woningstichtingen, energiebedrijven en watermaatschappijen, informeren de gemeente wanneer een inwoner bijvoorbeeld huurachterstanden heeft of de energierekening niet betaalt. Als het niet lukt om in contact te komen met inwoners met betalingsachterstanden, moeten de melders dit aan de gemeente laten weten. De gemeente is dan verplicht om contact met de inwoner op te nemen en hulp aan te bieden. Deze hulp is gratis.

Vroegsignalering probeert inwoners van de gemeente Vaals al bij beginnende geldproblemen in beeld te krijgen. Vanaf 1 januari 2021 zijn gemeenten verplicht om inwoners met schulden te vinden en hulp te bieden. Mensen weten vaak nog niet dat de gemeente deze wettelijke verplichting heeft. Schrik niet als een medewerker van de gemeente Vaals contact met je opneemt over een betalingsachterstand. Misschien heb je net betaald, ben je een keer te laat met betalen, of is er iets anders aan de hand waardoor je (tijdelijk) moeite hebt om je rekeningen te betalen. Dat kan ons allemaal overkomen. Maar misschien wordt het steeds moeilijker om je rekeningen op tijd te betalen. Doordat we zo vroeg mogelijk en zo snel mogelijk ondersteuning willen bieden kan de gemeente de juiste hulp inschakelen. Hoe vroeger je aan de bel trekt, hoe eenvoudiger de oplossing is en hoe meer we kunnen voorkomen. Neem daarom contact met de gemeente op als je een bericht hebt ontvangen dat je een betalingsachterstand hebt.

Ook moeite met betalen van rekeningen?

Maak gebruik van het hulpaanbod van de gemeente Vaals en neem contact op met WijVaals via telefoonnummer 043 3068583 of wijvaals@vaals.nl