Rijbewijs verlengen, categorie toevoegen of her-afgifte

Online aanvragen via RDWKom langs of bel: 043-3068568

Rijbewijs online verlengd? Dan is afhalen mogelijk twee dagen na digitale aanvraag. Heeft u uw rijbewijs met spoed nodig? Dan kan een spoedaanvraag worden ingediend. Is uw aanvraag voor 15.00 uur binnen, dan ligt het de volgende werkdag na 10.00 uur voor u klaar. Extra kosten bedragen €34,10.

Het is niet mogelijk een spoedaanvraag digitaal in te dienen. U moet hiervoor zelf langskomen bij het burgerloket van de gemeente Vaals tijdens de vrije inloop of maak een afspraak. Meer informatie over de openingstijden en afspraakmogelijkheden vindt u op de pagina 'Contact'.

Let op

Wilt u uw rijbewijs verlengen, een categorie laten toevoegen of een her-afgifte na opheffing ongeldigverklaring aanvragen? Dat kan bij de RDW nu ook online via:

• Een Android smartphone versie 7.0 of hoger.
  • Een iPhone 7 of hoger met iOS versie 13.2 (of hoger).
  • Een computer met internetverbinding.

Rijbewijs voor de 1e keer aanvragen?

• Dit kan helaas niet online, maar moet u regelen bij de balie van het gemeentehuis.
  • Lees alle informatie in het product Rijbewijs 1e keer aanvragen.

Geldigheid

Een nieuw rijbewijs is 10 jaar geldig. Er zijn enkele uitzonderingen:

• Rijbewijs voor vrachtwagen of bus: 5 jaar geldig.
  • U bent tussen de 65 en 70 jaar: rijbewijs geldig tot 75e verjaardag.
  • U bent ouder dan 70 jaar: rijbewijs 5 jaar geldig.
  • U bent medisch gekeurd vanwege een lichamelijke of geestelijke beperking > korter dan 10 jaar geldig, tot het moment dat u weer geschikt bent om te rijden.

Het online verlengen van uw rijbewijs via de RDW kost € 48,15 (tarief 2023).

Let op: De fotograaf brengt voor het maken van een pasfoto en het zetten van een handtekening kosten in rekening. Deze zijn niet inbegrepen in de kosten voor het rijbewijs.

Meenemen

Stappenplan online aanvragen van verlenging rijbewijs

1. Heeft uw telefoon een NFC-lezer?

• Check of uw Android smartphone een NFC-lezer heeft.
  • U kunt dit controleren op het overzicht NFC telefoons.
  • Heeft uw telefoon geen NFC-lezer? Dan kunt u helaas niet online uw rijbewijs verlengen. U moet dit regelen bij de balie van het stadhuis. Zie product Rijbewijs.

2. Download en installeer de DigiD app

• U heeft op uw smartphone DigiD app nodig waarmee een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs (ID-check) is gedaan. Hiervoor heeft u een Android smartphone versie 7.0 of hoger of een iPhone 7 of hoger met iOS versie 13.2 of hoger nodig.
  • Heeft u de DigiD app nog niet op uw telefoon? Dan moet u deze eerst installeren. Een handig stappenplan vindt u op de website van DigiD.

3. Pasfoto laten maken

• U krijgt van de RDW bericht dat uw rijbewijs verloopt en dat u een nieuw rijbewijs moet aanvragen.
  • U gaat naar een RDW erkende fotograaf of fotocabine*.
  • Bij de fotograaf laat u een digitale pasfoto van uzelf maken.
  • De fotograaf stuurt de pasfoto, samen met uw rijbewijsnummer en uw handtekening ter controle naar de RDW. U moet hierbij uw e-mailadres opgeven.
  • De RDW controleert de foto en uw handtekening.
  • U krijgt van de RDW een e-mail met de bevestiging dat uw foto is goedgekeurd en dat u online uw rijbewijs kunt aanvragen.

*In de gemeente Vaals zijn erkende fotografen:

• Melvana’s Readshop, Maastrichterlaan 78, Vaals

4. Online rijbewijs aanvragen

• U vraagt online uw rijbewijs aan bij de RDW via Rijbewijs aanvragen.
  • U komt in een DigiD-scherm waar u inlogt met uw DigiD-app. Heeft u de DigiD-app nog niet gedownload en/of heeft u de controle met uw identiteitsbewijs nog niet uitgevoerd? Kijk dan op de website van DigiD voor meer informatie.
  • U betaalt online via IDEAL en geeft aan waar u het nieuwe rijbewijs wilt afhalen.
  • U krijgt van de RDW een e-mail met de bevestiging dat uw nieuwe rijbewijs wordt gemaakt.

5. Ophalen van het nieuwe rijbewijs

• De RDW stuurt u 2 werkdagen na uw aanvraag een bericht dat uw nieuwe rijbewijs klaar is en afgehaald kan worden.
  • Maak een afspraak voor het afhalen van uw rijbewijs.
  • Bij het afhalen van uw rijbewijs moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen.
  • Het oude rijbewijs.
  • Het afhaalbevestiging (mag digitaal) die u per email van de RDW heeft gekregen.
  • Let op! U moet een aangevraagd rijbewijs binnen 3 maanden afhalen, anders wordt deze vernietigd.

Instructie-video
U kunt ook op YouTube de instructievideo van de RDW bekijken.

Wilt u (of kunt u) niet online aanvragen via de RDW?
Dan moet u de verlenging van uw rijbewijs regelen aan de balie van het gemeentehuis. U kunt hiervoor een afspraak maken